Theo Swertz, geboren op 18 maart 1965, opgegroeid in Vaals, kreeg het auto-virus met de paplepel ingegeven. Vader reed in de jaren 50 verschillende Mercedes-Benz type's zoals 170S en 220. In 1960 een Jaguar XK150 drophead en een half jaar later de eerste E-type 4,2 liter ( als Proefkonijn) op het continent. In 1963 werd een Maserati 3500 GT Spyder gekocht, waarna in 1965, een Maserati Mistral Spyder 3700 gekocht werd. Trouwens de enige die in Nederland is geleverd. Deze auto bleef in ons bezit tot in 1988, nadat de motor 1,3 miljoen kilometer gedraaid had en de eerste keer in Bologna gereviseerd werd. Daarna werd weer een Jaguar XK150 Drophead gekocht. Deze auto kreeg een koets herstel te verduren en een algehele revisie. Deze wagen rijden we nog steeds, als tour-auto en als rally-voertuig. Met succes en de kat heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
De Mercedes 220 is nog steeds in ons bezit en wordt regelmatig gereden.
Ik mocht, in de jaren 60 en 70, als junior mee naar de Maserati-fabriek te Modena en later naar Autosport te Bologna waar de Maserati Mistral in onderhoud was. Nieuwsgierig mocht ik kleine werkzaamheden uitvoeren en deed daar de eerste ervaringen op. Thuis werden de Mercedes en Maserati ook zelf onderhouden.
Als 20 jarige ben ik met de automonteurs-opleiding begonnen, daarna verder de opleiding middelbaar bedrijfstechnicus in de autobranche te Eindhoven en Nieuwegein. In deze jaren werd, als monteur ervaring opgedaan in de merken: Citroen, BMW, Volvo, Fiat, Peugeot, Opel. Tijdens de opleiding te Nieuwegein, werd ik magazijn-medewerker bij een gerenomeerd Jaguar-restaurateur in het Gelderse. 's Avonds werd er dan tot in de late uurtjes ook nog gesleuteld. Na heimwee gehad te hebben naar het Limburgse, begon ik als chef-werkplaats, bij een Seat-dealer in Brunssum, dan als claim (garantie)-coördinator bij de Seat-dealer te Heerlen.
In de laatste jaren werd ik daarbij nog receptionist en sleutelde nog af en toe mee om op de hoogte te blijven van de huidige techniek. Ondertussen werd vader, iets te oud om zelf te sleutelen, zodat de Benz en de XK nu kompleet door mij onderhouden werden. Daar naast sleutelde ik ook aan wagens van mensen die hun oude auto niet meer bij de dealer konden laten repareren en onderhouden.
In 2005, toen het slecht ging in de auto-branche, werd ik ontslagen en kreeg te horen bij het arbeidsbureau dat ik als 40-jarige niet bemiddelbaar was. Met andere woorden te duur. In die tijd was ik al lid van de Classic Jaguar Club Zuid-Limburg. Daar ik nu meer tijd had, brachten verschillende leden hun auto naar mij voor onderhoud en reparatie. Toen is het idee ontstaan om zelfstandig te beginnen. Het duurde nog tot september 2007 totdat een geschikt pand gevonden werd. Op 1 oktober 2007 ben ik dan als Swertz-Classics te Bunde begonnen, waarbij mijn vrouw en kinderen enthousiast meewerken. Ondertussen zijn de merken Jaguar, Rolls-Royce, Maserati Triumph, Volvo, Citroën, Mini en Mercedes-Benz tot een vast bestand geworden. Met plezier en allure voer ik revisie , reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uit.
Familie Swertz hoopt U binnenkort te mogen begroeten,
om uw klassieke auto in glorie te laten rijden.